Anasponsor Sponsorluk ve İletişim Danışmanlığı olarak ilkini 2017 yılında hazırladığımız, 2018 yılında devam ettiğimiz Yerli Film Sponsorlukları İnfografiğini, 2019 yılı için kapsamını daha da büyüterek hazırladık. Sadece film projeleri özelinde hizmetlerimizi tarif eden internet sitemiz: filmsponsoru.com
İnfografikte; yerli film sayısı, vizyonda kalma süreleri, film süreleri, lokasyon ve salon sayıları, filmlerin tür istatistikleri, sosyal medya kullanımları, fragman performansları, dağıtımcı firma verileri, film vizyon tarihleri, film gişe verileri, sponsorlukları, sponsoru olan filmlerin kıyaslaması, sponsoru olan filmlerde oynayan oyuncular ve sponsor olan markalar hakkında detaylı bilgi yer almaktadır.
İnfografiği tek bir pdf olarak indirmek için Sosyal medyada paylaşmanızı kolaylaştırmak üzere hazırladığımız 15 ayrı görsel ile infografiğimize aşağıdan erişebilirsiniz.
Yasal Uyarı: Tüm grafik tabloların ve metinlerin kullanım hakkı Anasponsor’a aittir, kaynak gösterilmeden kullanılması yasaktır. İnfografiği ticari veya bireysel olarak kullanmak için lütfen “bilgi@anasponsor.com” adresi üzerinden iletişime geçiniz.
Kitabımızı İncelediniz mi?
Kurucu ortağımız H. Alper Koç‘un sinema filmi, TV-platform filmi, dizi film, belgesel film ve animasyon film projeleri için sponsor bulma kılavuzu olarak nitelendirdiği “Film Sponsorlukları” adlı kitabını satın almak için buraya tıklayabilirsiniz.
2019 Yılı Yerli Film Sponsorlukları İnfografiği
2019 yılında toplamda 199 adet yerli film gösterimde olmuştur. Gösterimde olan filmlerin 56 adedi 2018 yılında vizyona girip, 2019 yılında da gösterimi devam eden filmlerdir. 2019 yılında yeni vizyona giren 143 adet yerli film bulunmaktadır.
2019 yılında vizyonda olan yerli filmlerin toplam izleyici sayısı 33.6 milyondur.
2019 yılı ile 2018 yılı kıyaslandığında; toplam izlenme sayısında yüzde 24’lük, vizyondaki film sayısında yüzde 13’lük, yeni vizyona giren yerli film sayısında ise yüzde 16’lık düşüş yaşanmıştır. Bu düşüşler, filmlerin sponsorluk sayılarını ve hasılatını da olumsuz anlamda etkilemiştir.
2019 yılında vizyonda olan yerli filmler arasında en uzun süre vizyonda kalan film 28 hafta ile Müslüm olmuştur. Vizyonda kalma sürelerinde geçtiğimiz yıl 2 film 30 haftanın üzerinde iken 2019 yılında 30 haftanın üzerinde gösterimde olan film bulunmamıştır.
199 film arasında en uzun süren film, geçtiğimiz yıl olduğu gibi bu yıl da 188 dakika ile Ahlat Ağacı filmi olmuştur. 2019 yılında yeni vizyona giren filmler arasında ise Cep Herkülü: Naim Süleymanoğlu filmi 141 dakikalık uzunluğa sahiptir.
Vizyonda olan filmlerin ortalama süresi 98 dakika, ortalama vizyon süresi 5 haftadır.
2018 yılına kıyasla, ortalama vizyon süresi 1 hafta azalmış, filmlerin ortalama sürelerinde pek bir değişiklik olmamıştır.
2019 yılında en çok lokasyonda gösterilen film, 422 lokasyon ile Yılmaz Erdoğan’ın hem yönetip hem de başrolünü oynadığı Organize İşler Sazan Sarmalı olmuştur.
Şahan Gökbakar’ın rekorlar kıran film serisinin 6.’sı Recep İvedik 1500 salonda gösterilmiştir. Recep İvedik 6, Türk sinemasında bu zamana kadar en çok salonda gösterilen film olma özelliği taşımaktadır.
Vizyonda olan filmlerin ortalama lokasyon sayısı 159, ortalama salon sayısı 169’dur. 2018 yılına kıyasla, yeni sinemaların açılması sebebi ile özellikle lokasyon sayısında artış görülmüştür.
Anasponsor olarak tüm filmlerin ortalamasını almanın yanıltıcı olduğunu, filmlerin kendi içerisinde 2019 yılı izlenme sayılarına göre ayrılması gerektiğini düşünüyoruz. Vizyonda olan 199 filmi izlenme oranlarına göre 0-10.000 arası, 10.000-100.000 arası ve 100.000’den fazla olarak ayırdığımızda oldukça önemli veriler elde ettik.
2019 yılında vizyonda olan filmlerin yüzde 57’si 10.000’den az izlenmiştir. Toplam 113 film, ortalama 77 farklı lokasyonda ve 35 salonda seyirci ile buluşmuş, ortalama 4 hafta vizyonda kalmıştır.
10.000 ile 100.000 izlenen film sayısı 47’dir. Vizyondaki filmlerin yüzde 24’ünü oluşturan filmler, ortalama 192 farklı lokasyonda ve 187 salonda seyirci ile buluşmuş, ortalama 5 hafta vizyonda kalmıştır.
Vizyonda olan 199 filmin sadece 39 adedi, 100.000 izlenme barajını aşmıştır. İlgili filmlerin, genel ortalamanın oldukça üzerinde lokasyon ve salon ortalamaları bulunmaktadır. Ortalama 8 hafta vizyon süresi ile 355 lokasyon ve 531 salon ortalamalarını tutturan filmlerin gişeden kar elde edebildikleri anlaşılmaktadır.
Yukarıdaki verilere göre vizyonda olan her beş filmden sadece biri gişeden mutlu ayrılmıştır.
Ek olarak, infografik çalışması kapsamında aşağıdaki verilere de ulaşılmıştır;
20’den az lokasyonda gösterimde olan 25 film,
5 ve daha az salonda gösterimde olan 39 film,
Sadece 1 hafta gösterimde olan 27 film ve
80 dakikadan daha kısa olan 23 film bulunmaktadır.
2019 yılında vizyonda olan ve 100.000 ve üzeri gişe yapan 39 filmin dijital medya çalışmaları incelendiğinde;
29 filmin kendisine ait bir internet sayfası bulunmaktadır. Filmlerin %74’ü internet sayfasına sahiptir.
35 filmin kendine özel Instagram, Facebook ve Twitter hesapları bulunmaktadır. Filmlerin %90’ı sosyal ağları değerlendirmiştir.
12 filmin YouTube çalışmaları filme özel YouTube kanalı üzerinden, 27 filmin YouTube çalışmaları yapım şirketinin YouTube kanalı üzerinden gerçekleşmiştir.
100.000+ gişeye sahip filmlerin tamamı, 2018 yılında olduğu gibi YouTube platformunu aktif olarak kullanmıştır.
YouTube üzerinde yayınlanan film fragmanlarının verileri analiz edildiğinde;
33 milyon izlenme ile Recep İvedik 6 filmi 2019 yılında en çok izlenen fragman olmuştur. Şahan Gökbakar, Türk sinema tarihinde vizyona girdiği yıl içerisinde en çok izlenen fragman olma özelliğini Enes Batur: Hayal Mi Gerçek Mi? filminden teslim almıştır. (Enes Batur’un ilk filminin fragmanı vizyona girdiği yıl içerisinde 32 milyon izlenmişti.)
Enes Batur’un ikinci filmi olma özelliği taşıyan Enes Batur: Gerçek Kahraman filminin fragmanı ise 13 milyon izlenme ile ikinci sıradadır.
Fragman / Gişe Skoru, filme giden kişi sayısı ile fragmanın izlenme oranının kıyaslamasıdır. Fragman / Gişe Skorları incelendiğinde en başarılı film 7. Koğuştaki Mucize olmuştur.
Fragman / Gişe skoruna göre en başarısız filmler, Enes Batur: Gerçek Kahraman, Hep Yek 3 Titrettin Beni ve Masal Şatosu Sihirli Davet filmleridir. Üç filmin fragmanı çok izlense de filmler gişede bekleneni verememiştir. (Rafadan Tayfa Dehliz Macerası ve Müslüm filmlerinin skoru, vizyon tarihleri sebebi ile dikkate alınmamalıdır.)
İnfografik görseli içerisinde yer almamasına rağmen eklemek istediğimiz iki nokta veri bulunmaktadır.
100.000 ve üzeri gişe yapan filmler arasında fragman izlenme sayısı en düşük olan filmler;
yaklaşık 50.000 fragman izlenmesi ile Borç Harç, yaklaşık 75.000 fragman izlenmesi ile Araf 2 ve yaklaşık 150.000 fragman izlenmeleri ile Kuklalı Köşk ve Hareket Sekiz filmleri olmuştur. İlgili filmlerin fragmanları çok izlenmese de fragman/gişe skorunda en ön sıralarda yer almaktadır.
Grafikte yer almayan ancak veri olarak sunabileceğimiz bir diğer içerik ise ortalama fragman izlenme sayısıdır. 2019’da vizyonda olan ve 100.000 üzerinde gişe yapan filmlerin fragmanları, ortalama 4.1 milyon kez izlenmiştir. Daha doğru bir rakama ulaşmak adına Recep İvedik 6 filmi fragmanı dışarıda bırakıldığında, ortalama fragman izlenme sayısı 3.3 milyon olmaktadır. 2018 yılına kıyasla ortalama fragman izlenme sayısı da düşmüştür.
Not: Teaser ve fragmanlar arasında en çok izlenme sayısı olan veri kullanılmıştır.
2019 yılında gösterimde olan 199 yerli filmin yüzde 28’i Dram, yüzde 22’si Komedi, yüzde 18’i Korku-Gerilim türünden içeriğe sahiptir.
Türkiye’de vizyonda olan her iki yerli filmden birisi komedi veya dram türündedir. (%50)
Vizyonda olan her üç filmden ikisi Komedi, Dram veya Korku-Gerilim türündedir. (%68)
Aksiyon, Aile, Animasyon, Aşk-Romantik, Belgesel, Biyografi, Savaş, Suç, Gençlik ve diğer türler toplamın yüzde 32’sini oluşturmaktadır.
10 milyon TL ve üzeri hasılat yapan filmler, izlenme sayıları ile doğru orantılıdır. 2019 yılında en çok hasılat yapan ilk 6 film sırası ile; 7. Koğuştaki Mucize, Recep İvedik 6, Organize İşler Sazan Sarmalı, Kral Şakir Korsanlar Diyarı, Cep Herkülü: naim Süleymanoğlu ve Mucize 2 Aşk olmuştur.
Geçtiğimiz yıla göre yıl içerisinde 10 milyon TL ve üzeri hasılat yapan film sayısında değişim olmamıştır. (Listeye 9.8 milyon TL hasılatı olan Öldür Beni Sevgilim filmi görece dahil edilmiştir.)
12 film arasında 5 Dram, 5 Komedi, 2 Animasyon ve 1 Romantik-Komedi türünde film bulunmaktadır.
Ocak, Şubat ve Ekim ayında vizyona giren filmlerin, diğer aylara göre daha yüksek gişe yaptığı belirlenmiştir.
Nisan, Haziran, Temmuz, Ağustos ve Eylül ayında vizyona giren hiç bir film 500.000+ gişeye ulaşamamıştır. Daha çok yaz aylarına denk gelen tarihlerde vizyona giren filmlerin gişede başarılı olma oranı 2019 yılında da oldukça düşüktür.
Mart ayı 18 adet ile en çok yerli yapımın vizyona girdiği ay olmuştur. Nisan ayında ise 16 adet yerli film vizyona girmiştir.
2018 yılında vizyona girip 2019 yılı içerisinde de gösterimde olan 57 adet film bulunmuştur.
500.000 ve üzeri gişe yapan yerli filmlerin sayısı 18 adettir. Geçtiğimiz seneye kıyasla, 500.000 gişe yapan filmlerin sayısında %10 oranında düşme yaşanmıştır.
2019 yılında en çok izlenen film 5.3 milyon ile 7. Koğuştaki Mucize olmuştur. Aynı film, 89.5 milyon TL hasılat ile 2019 yılında gerçekleşen en çok gişe hasılatına sahip filmdir. 7. Koğuştaki Mucize, Türk sinema tarihinde en çok izlenen sinema filmi olma özelliği taşıyan Recep İvedik 5 filminin elde ettiği 85.9 milyon TL ile hasılat rekorunu egale etmiştir.
En çok izlenen filmin izleyici sayısı 2018 yılındaki izlenme sayısı ile kıyaslandığında yüzde 16’lık bir düşüş yaşandığı ifade edilebilir. (Müslüm filmi 2018’de 6.3 milyon izlenmişti.)
Recep İvedik 6 filmi 3.9 milyon, vizyona girdikten çok kısa bir süre sonra Netflix’de de yayınlanan Organize İşler Sazan Sarmalı filmi 3.5 milyon izleyiciye ulaşmıştır.
2 milyon izleyici barajını aşan tek film, genellikle anne-baba ile birlikte izlenen çocuk animasyon filmi Kral Şakir Korsanlar Diyarı olmuştur.
Psikolojik sınır olan 1 milyon ve üzeri izleyiciye sahip filmler sırası ile; Cep Herkülü: Naim Süleymanoğlu, Mucize 2 Aşk, Can Dostlar ve Bizim İçin Şampiyon olmuştur.
CJ Entertainment Turkey, 18 filmin 10’unun dağıtımcılığını üstlenmiştir.
CGV Mars Dağıtım 7 filmi, UIP 1 filmi dağıtmıştır.
7 ve üzerinde IMDb puanına sahip filmler; 8.8 ile Cep Herkülü: Naim Süleymanoğlu, 8.4 ile Bizim İçin Şampiyon, 8.2 ile 7. Koğuştaki Mucize, 7.3 ile Cinayet Süsü, 7.1 ile Aykut Enişte filmleri olmuştur.
500.000+ izlenen filmlerin türleri incelendiğinde; komedi öğeleri içeren 9, dram öğeleri içeren 7 film bulunmaktadır.
Geçtiğimiz sene 20 hafta ve üzerinde vizyonda kalan 4 film bulunurken, 2019 yılında hiç bir film yıl boyunca toplamda 20 hafta vizyonda kalamamıştır. Bizim İçin Şampiyon ve Aykut Enişte filmleri 13’er hafta, 7. Koğuştaki Mucize filmi 12 hafta vizyonda kalmıştır.
BKM’nin yapımcısı olduğu 5 film 500.000 gişe rakamını geçmiştir.
Motion Content Group, Lanistar Medya, Çamaşırhane Film, Dijital Yapım Evi, Boyut Film, ISF Film Prodüksiyon, TAFF, Med Yapım, Ay Yapım, NuLook, CMYLMZ Fikirsanat, 2506, TN Yapım ve Eren Medya şirketlerine ait filmler 500.000 gişe rakamını aşmıştır.
Grafikte gözükmeyen bir diğer veri ise, 1 milyon TL ve üzeri gişe yapan 42 adet film bulunmaktadır. Listede olan filmlerden 2018 yılında vizyona girip 2019 yılında da vizyonda olan tek film Bizim İçin Şampiyon olmuştur.
2019 yılı içerisinde vizyona giren yerli yapımların dağıtımını 16 farklı firma üstlenmiştir.
CGV Mars Dağıtım, 199 yerli filmin 46’sının dağıtımını üstlenerek 2019 yılında da en çok filmin dağıtımcısı olma ünvanına sahiptir. CJ Entertainment Turkey ise 36 film ile ikinci sıradadır.
Diğer dağıtımcı firmaların hiçbirisi 20’den fazla filmin dağıtımcısı olmamıştır. Kurmaca Film 19, MC Film ve Bir Film 18’er, TME Films 17 film ile 2019 yılını kapatmıştır.
Dağıtılan filmlerin 2019 yılı hasılatlarına göre CJ Entertainment firmasının pazardaki payı %63, CGV Mars Dağıtım’ın %24, TME Films’in %5 ve UIP Türkiye’nin %3‘tür. Diğer dağıtım firmalarının payları toplamı %2‘tür.
Yukarıdaki verilere göre vizyona giren her yüz yerli filmin 41’i CGV Mars Dağıtım veya CJ Entertainment firmasını tercih etmiştir. Farklı bir veri olarak, 2019 yılı gişe hasılatlarına oranla CGV Mars Dağıtım ve CJ Entertainment piyasanın yüzde 87’sine hakimdir.
Grafikte, filmler gişe sayılarına göre sıralandırılmıştır. Film türleri, ikonlarla belirtilmiştir. İkon açıklamaları tabloda yer almaktadır. 2019 yılında vizyonda olan 199 filmden 74 tanesinin resmi sponsoru veya yan sponsoru bulunmaktadır. Listede sadece 100.000+ gişe yapan ve sponsoru olan 24 adet filme ait veriler bulunmaktadır.
Sponsoru olan film sayısında, geçtiğimiz yıla kıyasla yüzde 24 oranında düşüş yaşanmıştır.
Tabloda sadece 100.000+ üzeri gişe yapan filmler listelenmiştir. Listede ürün sponsorluklarına ve film sonu akan jenerikte “Teşekkür” edilen kişilere/markalara yer verilmemiştir.
Tabloda filmlerin türleri, dağıtımcı firmaları, süreleri, lokasyon sayıları, salon sayıları, vizyon tarihleri, vizyonda kalma haftaları, fragman izlenme sayıları, toplam izlenme sayıları ve sponsor sayıları yer almaktadır.
Aşağıdaki grafikte sponsoru olan filmler tablosunun detaylı açıklamalarına erişebilirsiniz.
100.000+ izlenen ve sponsoru olan 24 filmden en çok izleneni Organize İşler Sazan Sarmalı, en az izleneni Hareket Sekiz olmuştur. 2018 yılında vizyona giren Müslüm filmi de en az izlenen filmler arasındadır. Filmler ortalama 689 bin kez izlenmiştir. Filmlerin fragman izlenme ortalamaları 3.7 milyondur.
200.000+ kez izlenen 17 film bulunmaktadır.
En çok sponsoru olan film Karakomik Filmler olurken, en az 1 adet sponsoru olan 6 adet film bulunmaktadır. 15 adet filmin resmi sponsoru olmamasına rağmen yan sponsoru bulunmaktadır.
Sponsoru olan filmlerin ortalama süresi 105 dakikadır. Sponsoru olan ve en uzun süren film Müslüm, en kısa süren film Bulmaca Kulesi: Dev Kuşun Gizemi olmuştur.
En uzun süre vizyonda kalan sponsorlu film 28 hafta ile Müslüm olmuştur. En az bir hafta vizyonda kalan filmler; Güzelliğin Portresi ve Rafadan Tayfa Göbeklitepe olmuştur.
Sponsoru olan filmlerin vizyonda kalma ortalaması 8.5 hafta olarak belirlenmiştir.
Filmlerin vizyona giriş tarihleri incelendiğinde Haziran, Temmuz ve Eylül aylarında vizyona giren herhangi bir film bulunmamıştır. Sponsoru olan filmler en çok Ekim ayında (7 adet film) vizyona girmiştir. Ocak ayında 5, Aralık ayında 3, Mart – Nisan – Mayıs aylarında 2, Şubat – Ağustos – Kasım’da 1 adet film vizyona girmiştir.
Sponsoru olan filmlerin dağıtımcı firmalarında da Mars Dağıtım 11 adet film ile öne çıkmaktadır. CJ CGV 8 adet film, TME Films ve Bir Film 2’şer adet film UIP Türkiye 1 adet filmin dağıtımcı firması olmuştur.
En çok lokasyonda gösterilen film 422 lokasyon ile Organize İşler Sazan Sarmalı olurken, en az lokasyonda gösterilen filmler 245 lokasyon ile Araf 2 ve Kuklalı Köşk olmuştur. Sponsoru olan filmlerin lokasyon sayılarının ortalaması, geçen yıla göre %50 civarında büyüyerek 355 olmuştur.
En çok salonda gösterilen film 1400 salon ile Organize İşler Sazan Sarmalı, en az salonda gösterilen film 111 salon ile Rafadan Tayfa Göbeklitepe olmuştur. Sponsoru olan filmlerin salon sayılarının ortalaması 523’tür. 2018 yılına kıyasla ortalama salon sayısında artışl gözlenmiştir.
Sponsoru olan filmlerin türleri incelediğinde; komedi filmleri ağırlıklı olarak öne çıkmaktadır.
2019 yılında yerli filmlere sponsor olan kurumlardan öne çıkanlar yukarıdaki tabloda alfabetik olarak gösterilmiştir. Tabloda filmin yayın haklarını alan medya kuruluşlarına yer verilmemiştir.
96.2 Eksen, Albaraka Türk, Alem FM, Anadolu Efes, Arçelik, Bahçeşehir Koleji, Bahçeşehir Üni, BestFM, Bieltinial, Bisse, BJK, Burger King, Bynogame, Coca Cola, Cornelia, Darüşşafaka, Doğa Hospital, Dorak Holding, DoubleTree by Hilton, Ford, Greyder, İBB, İDO, İncekaralar, Kale, Karaderili Şirketler Grubu, Kral Müzik, Lazzoni, Memorial, Mesleğim Okulları, MKE, Monster Enerji, Nissan, Onedio, Özdilek Park, Pakkan Okulları, Petrol Ofisi, Power Türk, Quick Sigorta, ROG – Republic Of Gamers (Asus) , Safi Holding, SHOW Radyo, Şenpiliç, Tadelle, Türk Hava Yolları, Tivibu, Uğur Okulları, Vakıfbank, Vodafone Freezone, XDrive, Yamaha, Yeşil Vadi, Zula firmaları 2019 yılında yerli filmlere sponsor olan kurumlar arasında yer almıştır.
200’den fazla marka 2019 yılında vizyonda olan yerli filmlere sponsor olmuştur.
Sponsoru olan yerli filmlerin başrol oyuncularını ayrıca derledik. Aşağıdaki isimlerin oynadığı filmler, yüksek gişe sayılarına ve sponsora sahip filmler olmuştur. İsimler, filmlerin gişe sayılarına göre sıralanmıştır.
Yılmaz Erdoğan, Kıvanç Tatlıtuğ, Ezgi Mola, Berk Tokay, Atilla Şendil, Levent Ünsal, Mert Turak, Fikret Kuşkan, Biran Damla Yılmaz, Selim Bayraktar, Berat Efe Parlar, Esat Polat Güler, Erdal Beşikçioğlu, Burcu Biricik, Ertan Saban, Uğur Yücel, Cengiz Bozkurt, Binnur Kaya, Cem Yılmaz, Ozan Güven, Zafer Algöz, Murat Boz, Seda Bakan, Açelya Topaloğlu, Ali Atay, Erkan Kolçak Köstendil, Şebnem Bozoklu, Cem Gelinoğlu, Melis Babadağ, Ege Kökenli, Enes Batur, Ömer Başdoğan, Altan Erkekli, Toygan Avanoğlu, Hande Katipoğlu, Alper Rende, Kemal Can Parlak, Ali Biçim, Oğuzhan Uğur, Melisa Akman, Burak Topaloğlu, Selay Taşdöğen, Olcay Yusufoğlu, Gökhan Erciş, Kadir Çöpdemir, Serkan Şengül, Ali Uyandıran, Burçin Terzioğlu, Birkan Sokullu, Serkan Keskin, Emre Kızılırmak, Cevahir Turan, Kaan Songün, Aslı İnandık, Nazlı Tosunoğlu, Tuna Orhan, Ali Sunal, Onur Atilla, Sarp Bozkurt…
İnfografikte kullanılan veriler;
Box Office Türkiye, Beyazperde.com, Sinemalar.com, IMDb ve filmlerin internet siteleri, sosyal medya hesapları ve resmi fragmanları üzerinden derlenmiştir.
İnfografiği tek bir pdf olarak indirmek için
Daha fazlasını öğrenmek için bize ulaşın!
Bu infografiği paylaşmak ister misiniz? 🙂
Anasponsor
Related posts
Ne Dilersen Dile
Kategorilerimiz
- Eğlence-Medya (83)
- Etkinlik (112)
- Fuar-Kongre-Konferans (150)
- Genel (124)
- Haber (475)
- Haftanın Gelişmeleri (433)
- İnfografikler (32)
- Kültür-Sanat (165)
- Özel (71)
- Sosyal Sorumluluk (23)
- Spor (1.780)